Skip to main content

SAFER INTERNET DAY 2016

ΤΡΙΤΗ 9 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΗΜΕΡΑ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
1ο Δ/Σ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ-ΠΡΕΒΕΥΤΗΣ: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ

Για δεύτερη συνεχή χρονιά το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αμυνταίου πραγματοποίησε δράσεις για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου. Το σχολείο είναι πρεσβευτής του www.saferinternet.gr από πέρυσι. 

Οι  μαθητές των τάξεων Ε' και ΣΤ' συμπλήρωσαν αρχικά τα φύλλα εργασίας "Δικαιώματα και υποχρεώσεις online", στα οποία έπρεπε να επιλέξουν τα 5 πιο σημαντικά, δικαιώματα και υποχρεώσεις όσον αφορά στη διαδικτυακή τους ασφάλεια. Οι απαντήσεις τους συγκεντρώθηκαν και καταγράφηκαν στο υπολογιστικό φύλλο που είχαμε στη διάθεση μας και με αυτόν τον τρόπο μπορέσαμε να δούμε και να σχολιάσουμε τις πιο δημοφιλείς απαντήσεις. Μεταξύ των σημαντικότερων δικαιωμάτων που επέλεξαν οι μαθητές ήταν το δικαίωμα να προστατεύουν την ιδιωτικότητα τους, να αισθάνονται ασφαλείς και να απολαμβάνουν Διαδίκτυο, το δικαίωμα να μπορούν εύκολα να αναφέρουν ύποπτες ή ενοχλητικές συμπεριφορές στους διαχειριστές των εκάστοτε ιστοχώρων, το δικαίωμα να μπορούν να μάθουν πως να προστατεύονται στο Διαδίκτυο και το δικαίωμα ελέγχου στα προσωπικά δεδομένα που αναρτούν. Οι πιο δημοφιλής απαντήσεις όσον αφορά στις υποχρεώσεις ήταν η υποχρέωση να σέβονται τα προσωπικά δεδομένα των άλλων χρηστών (π.χ. φωτογραφίες) και να μην αναρτούν τέτοια δεδομένα χωρίς να έχουν πάρει
πρώτα έγκριση, η υποχρέωση να κρατούν απόρρητους τους προσωπικούς τους κωδικούς στο Διαδίκτυο, ακόμη και από τους καλύτερους τους φίλους και να επιλέγουν δύσκολους κωδικούς και η υποχρέωση να μην παρενοχλούν άλλους στο Διαδίκτυο. 

Αμέσως μετά οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν βίντεο με σκοπό την ευαισθητοποίηση τους για την σωστή χρήση του Διαδικτύου. Ακολούθησε συζήτηση σχετικά με τα θέματα που παρακολούθησαν στα βίντεο όπως η στάση τους απέναντι σε αγνώστους στο Διαδίκτυο, η διαφύλαξη των προσωπικών τους δεδομένων, η ασφαλής πλοήγηση και η αντιμετώπιση ενοχλητικών συμπεριφορών. 

Τέλος μοιράστηκε το ενημερωτικό φυλλάδιο "Τι είναι ο διαδικτυακός εκφοβισμός" και συζητήθηκαν τρόποι αντιμετώπισης του.


Ένα ενδεικτικό σχέδιο μαθήματος ακολουθεί στο παρακάτω slideshare.





Comments

Popular posts from this blog

International Happiness Day

I started the lesson with the video of the song "Happy" by Pharell Williams (feat.Minions)! The video is colourful with lyrics so pupils could sing along and get into the mood of the day easily! As a listening activity I asked them to count how many times the word "Happy" is heard. This was actually fascinating as the word is actually mentioned about 50 times in the song. After the counting had finished, I asked them how they felt listening and singing along-because they had been singing along! They said they felt happy! This is when I wrote on the board: Happy International Day of Happiness evrybody! And the fun began! This is where you can find the video:   https://www.youtube.com/watch?v=MOWDb2TBYDg We went on with colouring the happiness colouring sheet . Students had to pick up their favourite colours and notice how they felt as they coloured in their happy word. Other students chose another worksheet in which they had to design their own T-shirt of h...

The magic of social networking during Covid-19 crisis social distancing!

 Some years ago, I read this amazing book by Nicholas Christakis and James Fowler, Connected-The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape our Lives. The book as the title suggests is about social networks and their role in our lives. According to the writers, "a social network ,like a group, is a collection of people, it includes something more: a specific set of connections between people in the group. These ties, and the particular pattern of these ties, are often more important than the individual people themselves. They allow groups to do things that a disconnected collection of individuals cannot. The ties explain why the whole is greater than the sum of its parts". During this pandemic I have seen this taking shape in various forms. I have found immense support, encouragement and inspiration in all the groups of colleagues I am part of. Stretching from local to national , and even European level the sharing in social networks is unconditional and the h...

#30GoalsEdu Goal:Explore a Past Reflection

I have been working as an EFL teacher in the public sector for about ten years. I never really taught exactly what I had to teach-that is, the books set by the Ministry-I always liked to supplement them with materials of my own. And still that was not enough. There was constantly this feeling of inadequacy in me. I thought that to have the privilege to be around children every day and just teach them the language was not enough. I had to change something.  I gave it a lot of thought till I decided that I wanted to teach my students the same things I teach my children. I didn't want to give them solely knowledge. I wanted to teach them values, I wanted to raise their environmental awareness, I wanted to teach them about Human Rights, about Citizenship and Digital Citizenship, about bullying and racism and stereotypes. And many more... So a couple of years ago, I started having these "special days". A day raising awareness against bullying, a day raising awareness ag...